Totalt antall sidevisninger

mandag 11. juli 2011

BLÅ mandag!

Buorre beivi!

Mu namma lea Jesus, ja mun lean boazusàpmelàs!
Ja, navte biejve gålli!
Mun galgga cissa du ahccis nastigapihr=)

Det var til mine nye Samiske venner=) Som dere har fått med dere har jeg og niboR vært på Midnattsrockfestival i Lakselv i helgen. Turen gikk fra Narvik etter endt arbeidsdag Torsdag.
Ikke viste vi da at det skulle være så jææævlig langt til Lakselv! Med godt mot, og en bil fullpakket med partytelt, alkohol, og alt av klær vi måtte komme til å trenge. For min del virket ikke turen så altfor lang, siden jeg sov omtrent helt frem til de velkjente Elgskiltene var blitt byttet ut Reinskilt. Men jeg kan tenke meg at niboR har hatt triveligere kjøreturer enn i selskap med en snorkende skjeggape.

Litt over klokken 21.00 ankom vi Lakselv og festivalcampen, og det første som møtte oss da vi åpnet bilruta for å betale parkeringsplass var mygg på størrelse med elefanter. Og da var selvfølgelig da vi kom på at vi hadde glemt myggspray.. Med bilen godt parkert og alt av billetter i boks var det tid for å sette opp telt. Vi tok en tur gjennom campen for å finne en passe plass til partyteltet vårt, og vi skjønte vel raskt at vi passet inn i den litt roligere sonen, så kunne vi heller traske bort til festcampen når vi var klar for å feste. Etter generalprøven med partyteltet i Kjeldebotn viste jeg at dette kom til å ta tid, og at vi kom til å plages. Men til vår store begeistring fikk vi hjelp fra naboparet som akkurat hadde fått hjelp til å sette opp sitt eget partytelt. Naboene hadde tatt med et eget telt å sove i tillegg til partyteltet, og de ristet litt på hodet til oss når vi fortalte at vi hadde kun dette teltet og hær skulle vi både feste og sove.

Med teltet oppe og campingstolene og bordet på plass var det tid for å ta seg en velfortjent captain Morgan etter den lange kjøreturen. Velfortjent for niboR iallefall som hadde kjørt hele den lange veien. For å gjøre en tredagers fyllefestival litt kortere har jeg laget en høydepunktliste over hendelsene på Festivalen:

Torsdag.
Noe av det første som slo oss da vi gikk rundt i campen var at ingen, iallefall nesten ingen i Finnmark har skjegg. Det gjorde skegget mitt til en utrolig icebreaker, og jeg ble raskt kjent som Jesus. niboR kunne konstantere at med mitt feminine hårbånd på hodet lignet jeg faktisk litt på Jesus, og han foreslo vi kunne kle meg opp i laken og spikre et kors jeg kunne dra med meg. Heldigvis ble vi ikke så fulle. Men fulle ble vi, vi tømte alt vi hadde med oss av alkohol, var i seng litt over 07.00 (har vi fått fortalt.) Fredagsmorgen. Raga Rockers og Lukestar var musikken vi fikk med oss denne dagen.

Fredag.
Fredag måtte vi inn til sentrum for å fylle opp kjølebagen, og få oss en matbit. På den lokale kroa Åstedet kom vi i prat med Kråkesølv som virkelig var interessert i bloggen, og jeg følte meg nødt til å gi dem et visitkort. De spurte pent om et bilde med dem, og det fikk de selvfølgelig.
Under byturen vår pøset regnet ned, og da vi ankom teltet vårt var jo selvfølgelig alt vått. Konklusjon: Partytelt er ikke noe særlig i regnvær. Regnet ga seg heldigvis, og alt tørket til slutt.
Vi fikk med oss litt musikk også denne dagen Hellbillies, Dr. Alban (som var festivalens høydepunkt!), og Stage Dolls. Jesus navnet ble denne kvelden byttet ut med et Hæsos!
Vi ble kjent med en masse kule folk, men dagen etter fant vi vel ut at vi ikke husket et eneste navn.

Lørdag.
Sliten Lørdag, vi var nok ikke bygd for tre dager med kanonfyll. Men vi kan konstantere at vi var på topp de to første dagene. Ingen av oss husker at vi la oss Torsdag og Fredag, og når vi da blir møtt Lørdag av folk som peker og sier, "dær e tullingang fra i går."
Oslo Ess, Status Quo, Kråkesølv, Donkeyboy og de lokale heltene Rolfa var det vi fikk med oss Lørdagen. Vi kom aldri helt i form, og det ble en rolig Lørdag. Våre ukjente venner begynte å etterlyse oss etter vi hadde tatt kveld, men slaget var tapt og vi sovnet stille inn.
I hvertfall jeg, niboR stakkar ble holdt våken hele natten av tropevarme og festglade finnmarkinger. Takk Gud for godt sovehjertet! Søndagsmorgen var vi oppe litt klokken 08.00 og rundt oss var det akkurat som Lørdagskveld enda, fulle Samer med brennevinsdunken i handa holdt det enda gående med sang og dans. Da vi hadde fått pakket ned teltet og startet turen mot bilen så vi folk sove i de merkeligste posisjoner. Noen opp ned i en stol, andre oppå campingvogner. En hadde sovnet på lenende på panseret på en bil. For en festival og for en gjeng!=) Vi måtte bare innse at vi fortsatt var festivaljomfruer!

Før jeg glemmer det vil jeg nevne en liten samegutt vi ble kjent med i dokøa. Vi trodde kanskje han skulle på do, men denne karen stod utfor festivaldassene og sjekket damer. Fra den ene til den andre. Da vi kom i prat med han og spurte om han hadde fått med seg noe bra musikk, lo han bare og sa: "Musikk?! Næh, æ e hær for damene!" Fredagen da vi møtte han kunne han fortelle at han hadde prøvd seg på mange, " Æ klina med ei, og ho va eldre en mora mi!" Han var liten og så ikke særlig gammel ut, så vi måtte jo spørre hvor gammel han egentlig var. " 18... og et halvt!" En skikkelig morroklump, som mente at det værste som kunne skje med å prøve seg på alt som hadde to bein og pupper var at du kunne få juling. Det hadde han fått mange ganger, så det var ikke så ille. Lørdagen da vi var krøpet inn i teltet i halv 4 tiden hørte vi plutselig en stemme utenfor. "niboR, Ole... e dåkker hær? Æ har fått mæ pult, æ trur ho hete Silje. Dåkker e jo blitt kompisan mine, æ måtte bare fortelle det! God natt"

niboR som ikke hadde sovet natt til Søndag startet kjøreturen hjemover litt over 9 Søndag. Jeg sov som en stein i bilen, og etter å ha kjørt noen timer spurte han meg om jeg kanskje kunne tenke meg å kjøre litt. Jeg følte jeg måtte bidra litt, så jeg kjørte i vel 2 mil før vi byttet igjen.
Det var litt fra festival fra Finnmark, har du aldri opplevd en god Finnmarksfest kan det anbefales!

Bilder kommer i morgen.. imens kan du ta en titt på Altaposten.no, her finner du en masse bilder.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar