Totalt antall sidevisninger

søndag 8. mai 2011

Skip o hoi!

Ta meg hjem landevei,
 til den plassen jeg hører hjemme!
Kjeldebotn, kystens perle
Ta meg hjem landevei!
(melodi Country Roads)

Da var helgen nesten over. Har tilbragt en herlig helg i Ofotens perle. Fredag etter jobb var det bare å hoppe i bilen og sette kursen mot Kjeldebotn. En spennende Quiz-kveld sto for tur nede på Kaia Cafe. Jeg og min gode venn regoR fyrte opp i grillen på en benk rett bak bensinpumpa. Med kald øl og herlig grillmat var det duket for en skikkelig bra kveld. Moren min kom nedenom for å si hei, og det første hun sier var noe sånt som at vi lignet to Polske turister der vi satt og gnagde på hver sin maiskolbe. Etter noen øl og et godt måltid, inntok vi Kaia Cafe og satte oss til ved lagbordet vårt. Med på Quiz laget vårt denne kvelden hadde vi hentet inn en liten joker.
Truls Rasmussen fra Ballangen kommer nok alltid til å bli husket som Bortelagets Quizmester! For med han på laget kjempet vi helt opp i teten, bare ett poeng skilte oss fra Balklang som dro det lengste strået til slutt. Etter en nervepirende Quiz, og en del øl gikk vi bort i båten vi hadde vært så heldig å få låne for helgen. Dær ble det diskutert revidert nasjonbudsjett til langt på natt. Vi ble kjent med to karer fra Narvik som også hadde lagt seg til kai for en flytende helg. Og kveld ble til morgen før vi til slutt fikk lagt hodene våre ned på puta.

Lørdag formiddag dro Regor og jeg opp til mamman hans for å få oss en god frokost. Der ble vi sittende og diskutere dette med skjeggvekst, og hår. regoRs søskenbarn niboR hadde tatt turen innom. De var ikke veldig imponert over fremgangen i skjeggveksten min, og vi diskuterte litt om det var noen sammenheng mellom rævskjegg, og vanlig skjegg. I og med at jeg har forholdsvis lite rævskjegg er jeg litt bekymret for at skjegget i ansiktet ikke kommer til å bli noe særlig lengre. Har prøvd å søke litt på det store internett for å finne ut om det i hele tatt er noen sammenheng mellom rævskjegg og skjegg. Men det er ikke særlig mye nyttig info å finne. Så dette er noe jeg skal finne ut av med tanke på mine egne resultater. Hvis skjegget ikke vokser særlig på dette året, kan jeg jo konstantere at det har en sammenheng. Men for å være sikker må jeg komme i kontakt med noen med masse rævskjegg, for å høre litt om hvilken skjeggvekst de har. Så hvis det er noen der ute, ta kontakt! Etter en lang diskusjon og et par kaffekopper dro jeg til bestemor for å vaske kroppen og klargjøre meg til en ny kveld med båtliv. Tok turen innom butikken for å kjøpe øl, og jeg må si jeg ble imponert over ølutvalget. Det var i alle fall 4 forskjellige sorter å velge i. Så etter litt ellemelle deg fortelle endte jeg opp med Mack Summerparty , og grillmat. Vel nede i båten tok jeg turen over til mine gode naboer fra dagen før, der fikk jeg meg et par kalde øl og en rekke røverhistorier fra den gang de var ung. Det var da det slo meg. Fy flate jeg gleder meg til å bli gammel å kunne fortelle dagens ungdom hvor gale vi var, og hvor mange damer vi harvet over. Jeg skal lyve så det renner av meg! regoR og niboR kom nedover utover kvelden, og tydeligvis hadde ryktene om båtfesten gått helt inn til selveste Narvik. For plutselig kom det en bil full av jenter for å delta på denne herlige båtfesten! Tine, som var sjåfør skulle egentlig ikke drikke, men i et slikt godt selskap ble bilen parkert. Det ble en mildt sagt en latterfull kveld, der Nikko som han kalte seg holdt et forykende rorbua-show med fortellinger og vitser. Jeg sier som Bjarne Brøndbo i DDE ville sagt. "Vi ska fæst heilt det sola står opp!" Og det gjorde vi.

Dagen i dag har jeg tilbragt liggende vannrett i byssa og fundert over hvordan helgen hadde kunne vært uten skjegg. Hadde den blitt like bra? Neppe. Den beste opplevelsen var på Fredagen da en av våre gamle lærere kom bort til regoR, pekte på meg og sa " E det en kamerat du har tatt med dæ?" regoR lo selfølgelig og forklarte at den skjeggete slusken faktisk heter Ole Gunnar, og at han hadde vært læreren min på barneskolen.
Den gamle læreren ble jo en smule flau, før han så på meg og sa. "Det e to hæstkuka hær ikveld, og du e bægge!" Men han er ikke alene om å ikke kjenne meg igjen, inne på butikken på Lørdag opplevde jeg stadig at folk bare så rart på meg da jeg ga dem et vennlig "Hei!" eller "Hallo!" Dette er topp tenker jeg, jeg er blitt fremmed i min egen bygd. Tenk bare hvor mange som sitter og spekulerer på hvem denne skjeggete tullingen som går rundt i bygda er. Fantastisk! Jeg takker for en Skjeggete bra helg og ønsker dere alle en fortsatt fin Søndag med dette litt morsomme bartebildet.






    

2 kommentarer:

  1. fredagen blei tel et sjøslag me Captain Morgan tel bords...

    SvarSlett
  2. Ja, æ rægne med du glede dæ til du skal til Svalbard i ei lita jolle ilamme han dær tullingen;)

    SvarSlett