Totalt antall sidevisninger

tirsdag 24. mai 2011

En hyllest til en av mine skjeggete barndomshelter!




Joakim Jan Aril Bernsten, bedre kjent som Jack Berntsen.
Han ble født 14.oktober 1940 i Kjøpsvik. Han var filolog og visesanger, og er kjent for en rekke utgivelser og visebøker. Berntsen vokste opp på Hamarøya, og ble tidlig aktiv i musikk-miljøet. 

Størstedelen av sitt voksne liv bodde Berntsen i Svolvær, hvor han markerte seg som en av landsdelens og Norges mest kjente visesangere.
Han etablerte «Viseklubben Lovisa» i Svolvær (1968), og musikkfestivalen Troilltampen (1973). Ved utgivelsen av debutplaten «Kor e hammaren Edvard?» (EP, 1974) oppnådde han nasjonal berømmelse.

I 1985 mottok trubaduren Prøysenprisen og noen år tidligere mottok han Nordland Fylkeskulturpris. Han var også kjent som aktivist og deltok aktivt i kampen mot oljeutvinning i Lofoten.
5 oktober 2010 døde den folkekjære nordnorske visesangeren.

Han vil alltid bli husket for sitt lange hvite skjegg, og sine morsomme viser!


Tirsdag 24. Mai.
Først i dag vil jeg vise dere noe jeg kom over tidligere i dag da jeg satt og surfet etter skjeggnytt. Denne artikkelen var ganske morsom, jeg siterer.

Kvinne hadde skjegg - ekteskap annullert

En arabisk ambassadør skal ha annullert et ekteskap etter at det viste seg at kvinnen han skulle gifte seg med hadde skjegg og var skjeløyd.
Han hadde kun møtt kvinnen noen få ganger, men da hadde hun skjult ansiktet bak en hijab.
Etter at han oppdaget ansiktshåret gikk han til en sharia-domstol for å få omgjort ekteskapet.
Grunnen skal være at han følte seg lurt av kvinnens mor, som han mente hadde brukt bilder av sin søster da hun var yngre.
Mannens mor skal ha godtatt bildene, uten at hun visste hvem de egentlig var av.
Domstolen annullerte ekteskapet, men ville ikke godta mannens krav på kompensasjon på 800000 kroner som han hadde brukt på gaver til kvinnen.



Du snakker om uflaks, tenk å bruke 800 000 på ei dame med skjegg!

Idag har det vært en rolig dag, tok turen ut til Kjeldebotn igjen etter jobb.
Jeg har tilbragt mye tid hær den siste tiden. Bylivet er vel og bra det, men det er noe spesielt med å komme ut på bygda å koble helt ut. Kumøkk lukta har begynt å gi seg, så det er bare å nyte det så lenge det varer. Når vi snakker om kumøkk lukt kom jeg akkurat til å tenke på han stakkaren som kjørte rundt her med tankvogna når bøndene drev på som værst. Jeg syklet langs veien, ante fred og ingen fare. Plutselig hørte jeg traktor during i det fjerne, og før jeg viste ordet av det stakk den grusomme lukta i nesa! For de av dere som har opplevd CS bua i millitæret er den bare barnemat i forhold til dette. Den første tanken min var at jeg skulle plukke opp den største steinen jeg fant  og regelrett pælme i frontruta på traktoren. Men da jeg så ansiktsuttrykket på mannen som kjørte la jeg meg heller ned å flirte på bakken. For maken til sur type har jeg aldri sett! Han så skikkelig misfornøyd ut med jobben han hadde fått, og det gledet meg virkelig å se hvor mye han misstrivdes! For en møkka jobb!


Tilbake til dagen i dag. I den siste tiden har jeg lagt merke til at de fleste utlendinger jeg møter på hilser på meg. Først tenkte jeg ikke særlig på det, men i dag slo det meg at det må jo være på grunn av skjegget. Jeg tittet meg i speilet og måtte vel bare innse at jeg nok er blitt forvandlet fra en ung norsk gutt, til en skjeggete muslimsk helt. Det kan jeg leve med! Spennende blir det iallefall når jeg skal ut å fly om ikke lenge. Kommer jeg igjennom passkontrollen med et passbilde fra videregående der jeg ikke hadde antydning til skjegg? 





Jeg avslutter dagens innlegg med et lite dikt om skjegg jeg skrev på turen til Kjeldebotn i dag (radioen i bilen er død,så noe må man jo finne på.)



SKJEGGET!

ET SKJEGG, KAN VÆRE SÅ MANGT

DET KAN VÆRE KORT, DET KAN VÆRE LANGT!

DET KAN STÅ FOR RESPEKT, HÅP ELLER MOT

MEN KAN OGSÅ BARE VÆRE ROT!

ET SKJEGG KAN VÆRE FYLT MED LIV

DET VOKSER OG GIR NY GIV!

SKJEGGET GIR OSS SOM MANGT

SÅ LA DET VOKSE Å BLI LANGT! 












Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar